RelatiebreukTips5 tips voor het verwerken van een relatiebreuk

17 februari 2021

Er wordt nog wel eens lacherig over gedaan: liefdesverdriet. Maar het effect van een relatiebreuk moet niet worden onderschat. Of jij de relatie nu hebt beëindigd of je partner, het is hoe dan ook een emotionele tijd. Liefdesverdriet is een rouwproces, net zoals elk afscheid dat is. En dat kan zowel psychische als lichamelijke klachten opleveren. Je kunt je dan letterlijk ‘ziek van verdriet’ voelen en het gevoel hebben nooit meer gelukkig te worden. Die gevoelens verdwijnen na verloop van tijd gelukkig altijd. En met deze 5 tips voor het verwerken van een relatiebreuk kun je dat proces een handje helpen. 

Een relatiebreuk verwerken is afkicken

Een relatiebreuk kan heftige emoties en soms zelf lichamelijke reacties oproepen. Misschien heb je naast je verdriet ook wel last van woede, een gevoel van machteloosheid, schaamte of een negatief zelfbeeld. Het kan zijn dat je last hebt van slapeloosheid, concentratieproblemen en hartkloppingen. Misschien verlang je (ondanks alles) ontzettend terug naar je ex en raak je door hem of haar geobsedeerd.

Dit soort gevoelens zijn helemaal niet gek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de hersenen op dezelfde manier reageren op een relatiebreuk als op het afkicken van een verslaving. Je kunt dus gerust stellen dat je mentaal van je ex en de relatie moet ‘afkicken’. De tips voor het verwerken van een relatiebreuk hebben dan ook veel raakvlakken met die voor elk ander afkickproces.

1. Plaats je ex of de relatie niet op een voetstuk

Achteraf hebben we vaak de neiging ons vooral de leuke dingen te herinneren. Je kan je ex of de relatie daarmee onbewust op een voetstuk plaatsen en het gevoel hebben nooit meer zo’n geweldige partner te krijgen. Probeer je gedachten over je ex realistisch te houden. Het was niet alleen maar rozengeur en maneschijn en er is een reden dat jullie nu uit elkaar zijn. Het helpt om hierover te schrijven. Zo voorkom je dat je je ex volledig idealiseert.

Onderwerpen om over te schrijven

  • specifieke eigenschappen van je ex die je niet prettig vond
  • compromissen die je in de relatie hebt moeten sluiten
  • redenen waarom je kwaad bent (geweest) op je ex
  • herinneringen aan tijden die minder leuk waren

2. Verbreek (tijdelijk) het contact

Het is verstandig je ex voorlopig even niet te zien of te spreken. Verbreek al dan niet tijdelijk het contact en probeer elkaar in het dagelijks leven zo min mogelijk te zien.

Ontvolgen

Verwijder of blokkeer je ex ook op social media. Zo kom je niet in de verleiding hem of haar obsessief te volgen, waardoor je de focus op jezelf kwijtraakt. Social media kunnen bovendien de indruk wekken dat je ex een fantastisch leuk leven lijdt, terwijl jij thuis diep in de put zit. Dat is vaak niet eens zo, maar kan jou een flinke klap in je gezicht geven en het verwerkingsproces bemoeilijken.

Ontspullen

Gooi herinneringen aan je ex zoveel mogelijk weg of ruim ze op. Richt je huis in zoals jij dat zou doen en probeer zoveel mogelijk te ‘ontspullen’. Verwijder foto’s, brieven, e-mails en WhatsApp-berichten, of wat het dan ook is dat je te pas en te onpas aan je ex doet denken.

Weer contact opnemen

Je kunt het contact met je ex, als je goed en wel over de relatiebreuk heen bent, uiteindelijk wel weer oppakken. Als jij en je ex daar tenminste nog behoefte aan hebben. Sommige mensen vinden het juist heel prettig nog eens met hun ex te bespreken wat er nu precies mis is gegaan of hoe de ander de breuk heeft ervaren. Sommige exen worden zelfs beste vrienden. Dat hoeft niet, maar kan wel, als je het verwerkingsproces eerst voldoende aandacht geeft.

3. Accepteer dat het over is

De vorige twee tips helpen je op den duur te accepteren dat de relatie over is. Dit is de pijnlijkste stap, omdat het veel verdriet en gevoelens van machteloosheid oproept. Maar het is de basis voor een nieuw leven zonder je ex. Accepteer dat het niet meer goedkomt en dat de ander niet meer terugkomt. Probeer niet te vervallen in ‘had ik maar…’-gedachten. Op het verleden heb je geen invloed meer, maar op de toekomst wel! En die toekomst wil je niet besteden aan eindeloos peinzen over hoe het had kúnnen zijn.

Gevolgen van acceptatie

  • Dankbaarheid: je relatie is absoluut geen weggegooide tijd en moeite geweest. Het heeft je ongetwijfeld mooie momenten en waardevolle levenslessen gebracht. Die brengen jou dichter bij jezelf en bij wat jij echt wil en nodig hebt.
  • Groeipotentieel: je ontwikkelt de zelfreflectie waarmee je op een gezonde manier kunt terugkijken op de relatie. Wat was jouw aandeel erin? Wat wil je in een volgende relatie anders doen? 

4. Vind jezelf opnieuw uit

Zeker als je lang met je ex samen bent geweest, is het na de relatiebreuk lastig om te definiëren wat jou nu eigenlijk ‘jou’ maakt. Jullie hadden ongetwijfeld vrienden, hobby’s, activiteiten en routines samen. Je hebt je misschien wel erg aan de ander aangepast. Nu heb je de kans jouw leven volledig opnieuw in te richten. Kijk er niet raar van op als deze fase veel weerstand oproept. We houden alles nu eenmaal het liefste zoveel mogelijk bij hetzelfde.

Een rebound voorkomen

Het is belangrijk deze fase uitgebreid aandacht te geven voor je een eventuele nieuwe relatie start. Anders is de kans groot dat je nieuwe relatie een ‘rebound’ is, waarin je de verbroken relatie probeert na te bootsen of juist probeert compleet het tegenovergestelde te doen. In beide gevallen zijn het nog steeds niet jouw wensen en voorkeuren die aan de basis van die nieuwe relatie staan.

5. Pak het leven weer op

Heb je op een rijtje wat jij nu eigenlijk graag wil? Ga zo goed en zo kwaad als dat kan aan de slag met de ‘nieuwe’ jij. Doe iets leuks met vrienden, pak een oude hobby weer op of probeer iets nieuws! Aan het begin zal het geforceerd voelen, maar je zult merken dat je op den duur weer gaat genieten van alle dingen die je doet.

Hoe lang dit proces precies duurt verschilt. Elke relatie is anders en elke relatiebreuk ook. Liefdesverdriet verwerken is bovendien geen lineair proces. Soms heb je ineens volslagen onverwacht een terugval. Laat je niet gek maken door familie of vrienden die vinden dat je je ex nu maar eens uit je hoofd moet zetten. Als het veel tijd kost, dan is dat maar zo. Vertrouw erop dat het verdriet vanzelf minder wordt en uiteindelijk helemaal zal verdwijnen.

 

Wil je een gratis kennismakingsgesprek inplannen of heb je een vraag? Vul het onderstaande formulier in en wij helpen je graag verder!

    logo online relatietherapie

    Volg ons op social media:

    logo online relatietherapie

    Volg ons op social media:

    Over Online-relatietherapie.nl

    Zeggen dat relaties moeilijk zijn is zo gewoon dat het cliché is. Maar het is ook waar. Zelfs wanneer mensen heel goed met elkaar overweg kunnen, kunnen stress en het dagelijks leven conflicten veroorzaken die moeilijk lijken op te lossen. Relatietherapie kan mensen in deze situaties helpen hun problemen op te lossen, verder te gaan en in het algemeen betere partners te zijn. Relatietherapie is de herontdekking van jezelf, de ander en van jullie beiden als koppel.

    © Copyright 2020. All Rights Reserved – Online-relatietherapie.nl

    © Copyright 2020. All Rights Reserved – Online-relatietherapie.nl

    nl_NLDutch